Over-leven nu iedereen thuis is: Tien Bullet Points (plus filmclipje)

Gepubliceerd op Gecategoriseerd als nederlands

Hoi,

 

Hierbij een korte filmclip: Terwijl ik sta te koken, want alle gewone huis- tuin en keuken dingen gaan tenslotte ook nog gewoon door.

 

Hoe deden jullie dat thuisonderwijs?

Zo om en nabij dag 15 van thuisonderwijs in Osijek in 2015 kreeg ik dit tegen mijn hoofd geslingerd: “Mam, je was je baan al mooi kwijt geweest, als je bij ons op school in Randwijk juf zou zijn” Dat zei een van onze dochters met een serieus gezicht. Het is inmiddels een paar jaar en heel wat dagen later. We hebben het een en ander geleerd.

Kom maar op met je tips, schreef mijn vriendin Elseline die de vorige blog: Dag 8 Houd de moed erin! had gelezen. Je knippert een paar keer en deze week hoorden we dat de scholen nog minstens drie weken dicht zijn. Voor de juffen en meesters onder ons en hen die er plezier aan beleven wellicht een feestje. Maar lang niet voor ons allemaal!

 

Voortschrijdend inzicht

Ik claim vooral niet dat ik weet hoe het moet en handhaaf een vorm van “permanent self education;-) ” Hierbij wat handvaten die voor ons wel werken:

Grasduin erdoorheen, vind je het wat, haal er je voordeel uit en deel het gerust met iemand die het zou kunnen waarderen.

Is het niks? print het uit, vouw er een vliegtuigje van en richt je vooral lekker op de oud papierbak.

 

Tien Bullet Points:

  • Maak een schoolhoek. Lege tafel, schep wat orde, draag desnoods een juffen of meester pet als je school doet om tijd en plaats af te bakenen. Begin de dag bijv. met Dagopening.nl  Er zijn nog meer opties. Zelf voorlezen of met verhalen vertellen experimenteren kan ook mooi zijn.
  • Baken tijd af. Print, als je dat nog niet gedaan hebt een dagplan uit voor je kind. Maak weekdoelen om de druk op een dag te verminderen. Zo spreid je het leren. Start en stop op de afgesproken tijd en ruim de boel op. In een doos. In een kast. Weg ermee! Jij als ouder zet de toon. Stoppen volgens afspraak is net zo belangrijk als beginnen. Voor jonge kinderen, voor tieners en ook voor ouders! Markeer het weekend met bijv. een gezamelijke filmavond op vrijdag en een lekkere koek bij de koffie. Dit is voor ons inmiddels een jarenlange traditie. Erg geliefd is Father Brown
  • Heb geduld met elkaar en met jezelf. Ontspan, de vorige keer schreef ik al: een goede sfeer blijft belangrijk. (en een beetje zelfreflectie voor ouders in de kleine uurtjes) Wees creatief hierin. Boeken aan de kant en een extra glas drinken samen op de bank, met een praatje over deze tijd doen wonderen.
  • Heb humor. Lees gedichten en andere boeken voor waar je smakelijk om kunt lachen, want lachen is gezond. (zie beneden)
  • Het hele leven is leren, als je onderweg gaat of thuis blijft, bij alles wat je doet, leert je kind van jou. Hoe je handelt, reageert, omgaat met spanning, met ongewone situaties. Voer regelmatig wekelijks keukentafel gesprekken met elkaar. Maar ook dit: Don’ t over do it.

    Stressmanagement, creatief oplossend vermogen en (zelf)relativeringsvermogen.

    Dat zijn vakken die deze weken nu eens wat verdieping kunnen krijgen;-)

 

  • Elke dag naar buiten. Geniet van de intelligente lock-down zoals dat zo veelzeggend wordt verwoord. Bewegen! Pas liepen we om 8.00 in de morgen al door het bos te struinen. Daarna met frisse neus aan het werk. Heerlijk toch! Met de overgang naar een volgend vak doen wij wel eens even de  7 minute workout 
  • Slaap genoeg. Als iemand meer rust nodig heeft omdat deze omstandigheden anders zijn, geef een beetje toe. Draai nou niet je dag en nacht ritme om, maar voor de introverts onder ons, zijn het intensieve tijden. De extroverts kunnen juist weer moeite hebben om alleen te werken omdat ze door anderen gemotiveerd raken. Hoe dan ook is een langdurende ongebruikelijke situatie een tandje intensiever.
  • Speel een beetje in op de situatie en luister naar je gevoel. Geef je meerdere kinderen tegelijk les, laat soms de een de ander leren. (of laat ze even om beurten naar buiten gaan als je met 1 kind wat wilt doorwerken)
  • Diep iets uit wat je nog onder de knie wilt krijgen. Wat wil jij leren?Een typediploma, Een on-line blog cursus. Een cursus fotografie, Een zangles. Een cursus programmeren voor kinderen. Of: floorplanner.com Dit is een hele leuke tijd daarvoor. De tafels nog niet onder de knie? Even een paar binge lessen Frans? Misschien heb je wel iemand in je netwerk die je wat bijles wilt geven. (wij hadden jarenlang een opa en een tante die wiskunde en frans gaven. Fantastisch!) Het ene kind, kan het andere ook prima wat les geven, doe het desnoods tegen een kleine beloning/vergoeding. Ik kan geen Frans, Marijke doet Frans examen en geeft Femke deze weken elke week drie bijlessen. Iets wat het ene kind beheerst kan het ‘t andere kind aanleren. Maak je Persoonlijke Corona Tijd Doelen Lijstje.
Vlier bessen bloesem siroop met rozenblaadjes en mint: biologie, rekenen, opruimen en samenwerken.;-)
  • Creatieve vakken zijn in heel veel opzichten goed voor de mens. Ontspannend, iets creeren is goed voor het gemoed en stressverlagend. Haken, knutselen, schilderen. In Canada begonnen de kinderen op school na de dagopening met Journaling. Ik vond het zo’n ontzettend goed vak! De kleintjes maakten een tekening en schreven 1 regel, en dat bouwde zich naar verloop van leeftijd uit. Het werd minder tekenen en meer schrijven. Inmiddels zijn alle vrouwen in ons gezin acttieve dagboekenschrijvers. 

 

Mooie momenten maken.

 

Bonus:

  • Denk om jezelf. Wat heb jij nodig om het vol te houden? Alleen tijd? Trek je terug en maak afspraken met elkaar, wissel elkaar af. Gisteravond hebben Jelle en ik de woonkamer geboekt vanaf half 9. Met het simpele argument dat wij ook wel eens een keertje samentijd willen.

Hierbij nog een gedichtje om te glimlachen:

Het notenboompje

Schooljuffrouw Barbara Brasem-en-Bot

plantte een nootje muziek in een pot,

drukte de aarde voorzichtig wat aan,

heeft toen een gieter vol water gedaan,

sproeide zo goed ze maar sproeien kon,

zette de pot voor het raam in de zon.

Spoedig ontkiemde de noot. (‘t was een Mi).

Boven de grond kwam een boompje en zie,

iedere tak kreeg een lichtgroene loot,

elk van die lootjes dat droeg weer een noot.

Do’tjes en La’tjes, een ré en een fa-

Kinderen, kijk eens! Hij doet het! Hoera!’”

Nu is het boompje geweldig gegroeid.

Soms pakt de juffrouw een schaartje en snoeit

hier een triooltje bij, dáár nog een as,

soms komt de wind door het raam in de klas,

dan speelt hij zacht op de boom in de pot

mars en mazurka, wals en gavotte.

 

Lekker ruim zaaien in deze maanden, schooljuffrouwen en meesters! Je doet het niet alleen tenslotte.

En laat maar weten waar jij het meest tegenaan loopt in deze tijd. Leuk om van je te horen.

Groetje van mijn keukentafel naar de jouwe.