Een levend dagritme en jonkies in de lente.

Gepubliceerd op Gecategoriseerd als nederlands

Dag 2.

De zon schijnt hartstochtelijk en Laurens is overal, behalve boven zijn werkboeken. Wij bereiden rustig een plan voor, halen op school materiaal voor de komende drie weken en werken dan in de middag maar wat langer door. Zo gaat dat.

Een ideaal dagritme. En een werkelijk dagritme, wat er weer anders uitziet dan het ideale. Net als fietsen, niet teveel uit de bocht vliegen. Niet teveel van de weg afdwalen. De regels volgen, maar ook gewoon genieten. Het leven is balans houden.

Hierbij, voor als je het leuk vindt om te zien: Onze dagplanning:

Zoals je ziet hebben we veel gezamelijke keukentafel momenten die de dag structuur geven. Op een oude dagplanning uit 2017 zag ik dat ik die met een hartje had neergezet:

8.00 ontbijt, ochtendgebed

10.00 koffie

12.00 lunch

15.00 theetijd

17.00 avondeten

19.00 -20.00 nieuws/ chillen / avondgebed

Je kunt uiteraard met kleuren werken, maak er maar wat van als je zin hebt. Tussen deze keukentafelmomenten wordt er gewerkt en als je doorwerkt ben je met theetijd klaar en is het tijd voor fun. Zo beloon je jezelf als vanzelf.

Hiernaast heb je ook nog de planningen voor de kinderen apart met in detail wat ze moeten doen. We vinden het niet erg om alleen Laurens nog maar op de lagere school te hebben! Want die moet je echt meer bij de hand nemen. Het is toch echt een klus he! Gelukkig zijn er hier drie zussen om de taken te verdelen;-) En Jelle heeft maar gelijk het ochtend en avond gebed weer nieuw leven in geblazen. Dat is het leuke tenslotte: je kunt er allemaal je eigen kleur aan geven.

Die gezamelijke keukentafelmomenten lenen zich er ook zo goed voor om even de balans op te maken:

Wat ging goed?

Waar heb je hulp bij nodig?

Kinderen als kuikentjes op de trap

Ik wordt hier trouwens ook heel gelukkig van. Het is zo’n soort natuurlijke balans die ik hier zag bij deze kuikentjes: https://www.youtube.com/watch?v=JHy6bBKu0j4

Die prachtige balans tussen in de buurt blijven, even terugtrekken, even loslaten, dan weer je gezicht laten zien. Samen iets ondernemen en weer verder gaan. Dat natuurlijke kan ook in thuisonderwijs zitten. Maar het is ook bikkelen! De zakdoeken kwamen hier ook van pas. Tranen. Geen zin. Uit het ritme. Maar ja, dat hoort toch ook bij het leven?

Succes, met het vinden van een levend lekker ritme. Niet rigide, maar spelenderwijs en ongedwongen en toch lekker afvinken wat je hebt gedaan. Geef de moed niet snel op. Nieuwe ritme’s maken kost tijd.

Download hier jouw Ideale (gezins)Dagplanning 

Drie tips tot slot:

Nu is het weer nog heerlijk buiten, maar mocht je dit ook in je dagritme willen invoeren: 7 minutes workout Lekker fit blijven en voor alle leeftijden!

Heutink voor thuis, dagritmekaarten voor elk kind apart en nog veel meer.

Morgen is er een dag van Nationaal Gebed met vier gebedstijden tegen de pandemie. En dat is weer een klein voordeeltje van thuisonderwijs: je kunt elke dag aanpassen aan jou wensen;-) Dus haak gerust aan bij dit gebed. En vorm je school eromheen. Nu maar even een digitale keukentafelvraag voor jou:

Wat viel jou op?

Wat ging goed?

Ging er iets echt mis? (vast niet!)

Laat me maar horen wat je denkt. Leuk om jouw ervaringen te horen.

Groetje, Janneke

 

P.s. lees hier: /dag-1-geen-school-geen-probleem/

 

 

 

1 reactie

Reacties zijn gesloten.